hyperventilatie
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
hyperventilatie

tips over hyperventilatie burnout en hypochondrie
 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Tip om je gedachtes en drukke dagen wat georganiseerder/rustiger te krijgen

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Admin
Admin



Aantal berichten : 57
Registratiedatum : 13-01-10

Tip om je gedachtes en drukke dagen wat georganiseerder/rustiger te krijgen Empty
BerichtOnderwerp: Tip om je gedachtes en drukke dagen wat georganiseerder/rustiger te krijgen   Tip om je gedachtes en drukke dagen wat georganiseerder/rustiger te krijgen Emptydo jun 03, 2010 9:47 am

Sommige van ons hypertjes zijn er heel bekend mee:
Druk druk druk druk. Je begint aan een dag en ziet door de bomen het bos niet meer omdat er zoveel gedaan moet worden en je weet niet hoe je het in moet delen.En je wilt alles tegelijk doen en onder controle hebben Je rent/draaft maar door als een kip zonder kop.
Ikzelf raak daar dan vaak in paniek van en ga dan vervolgens niets doen in plaats van gewoon te beginnen aan iets.Je keert dan in je hoofd en gaat alleen maar malen zonder werkelijk actie te ondernemen. En dan begint het cirkeltje: Je raakt gestressed, je lichaam reageert en je denkt: oh nee er is wat met mijn lichaam en dan ben je het cirkeltje rond.

Vorig jaar heb ik een presentatie gegeven over hoe mensen vrij gemakkelijk de dingen die er te doen staan op een dag kunnen indelen zodat de dag wat makkelijker en soepeler verloopt en je niet zoveel stress hebt omdat je de dingen overzichtelijk gemaakt hebt.

Ik ga dit uitleggen aan de hand van het volgende plaatje:
Tip om je gedachtes en drukke dagen wat georganiseerder/rustiger te krijgen Quadrant%281%29


De man die dit bedacht heeft zegt: je kan dingen die moeten gebeuren of gedachtes indelen in vier categorieën (belangrijk/dringend,belangrijk/niet dringend, niet belangrijk/dringend en niet belangrijk/niet dringend).
Er gebeuren 2 dingen op het moment dat wij in paniek/gestressed raken:
1. Wij delen alle dingen die er gebeuren of er zijn in vakje 1 in dus alsof het belangrijk/dringend is en concentreren ons vervolgens alleen daar op.
2. We schieten als hypertjes teveel heen en weer tusseen vakje 1 en vakje 3.
Dit is geen goede zaak ("joh" denkt iedereen). Volgens meneer Covey (die dit bedacht heeft) focussen wij ons teveel op de dingen die in vakje 1 en 3 vallen omdat ons dat ook een gevoel van "vooruitgang" in onze acties geeft. Om dit te compenseren doen wij dingen uit vakje 4 om de stres af te wenden.
Maar...... wij zouden ons moeten concentreren op de dingen uit vakje 2 namelijk: (werkelijke) ontspanning, je eigen normen en waarden duidelijk hebben (Richke!), wat wil ik in mijn leven? waar sta ik voor?, lichamelijke fitheid (gezond leven, sporten) en de belangrijkste: het anticiperen(vooruitdenken) op dingen. Als wij ons concentreren op deze dingen dan kunnen wij veel makkelijker de dingen uit het vakje 1 en 3 aan die ons in paniek maken en waar overigens de paniekstoornis/chv ook in valt.

Om even op punt 1 terug te komen is het voor ons belangrijk om bij dagelijkse dingen/gedachtes na te denken in welk van de vier vakjes dat thuishoort.
In vakje 1 horen de dingen die onderdeel van je leven zijn en onmiddelijke aandacht vragen (zie het plaatje voor de voorbeelden)
In vakje 2 horen de dingen die ook onderdeel van je leven zijn maar niet direct je onmiddelijke aandacht nodig hebben. Dit is dus wel het belangrijkste vakje
In vakje 3 horen de de dingen die geen onderdeel van je leven zijn maar wel direct je aandacht vragen maar geen drastische gevolgen hebben als je ze niet doet.
In vakje 4 hoor de dingen die ook geen onderdeel van je leven zijn en ook niet op een bepaald tijdstip hoeven te gebeuren (spelletje spelen op internet, tv kijken etc)
Als er dan bijvoorbeeld iemand boos op je is/zeurt dan kan je kijken: waar hoort dit thuis? Is dit iets wat belangrijk is en mijn onmiddelijke aandacht vraagt of niet? Zo ja dan is het vakje 1 of 3 en moet je (direct) oplossen maar is het bijvoorbeeld weer je moeder/schoonmoeder die op niks in het leven naar vakje 4 ermee en er op dat moment geen aandacht aan besteden). Dat haalt je alleen maar naar beneden en de gedachte is daarmee niet relevant.

Om een hele lange post kort samen te vatten:
1. zet de activiteiten van de dag op een rijtje (eventueel kan je het de avond van tevoren al doen voor de volgende dag)
2. scheid de belangrijke van de minder belangrijke zodat je een opgeruimd gevoel krijgt in je hoofd en er dus minder vol koppie ontstaat en daardoor minder mogelijkheid om er van in paniek te raken.
3. probeer ook je gedachtes te scheiden in belangrijk/minder belangrijk, relevant/niet relevant en schrijf ze op. Zo organiseer je ze en nemen ze minder de overhand omdat je ze organiseert.
4. Concentreer je na het scheiden op de dingen uit vakje 2. Dit zijn de dingen waar je werkelijk blij van wordt en die je verder helpen!

Zo, ik hoop dat dit een duidelijk stuk is en niet te theoretisch maar het is bedoeld om wat orde in ons (vaak) chaotische leventje/hoofde aan te brengen. Ik ben altijd bereid om hier vragen over te beantwoorden en je kan op internet googlen (daar mag je wel naar googlen Razz) op covey`s quadrant of op de site waar ik dit vandaan heb:

*klik hier*

en in het nederlands:

*klik hier*

Groetjes Hedwig
Terug naar boven Ga naar beneden
https://hyperventilatie1.actieforum.com
 
Tip om je gedachtes en drukke dagen wat georganiseerder/rustiger te krijgen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
hyperventilatie :: Oefeningen-
Ga naar: