hyperventilatie

tips over hyperventilatie burnout en hypochondrie
 
IndexIndex  KalenderKalender  FAQFAQ  ZoekenZoeken  GebruikerslijstGebruikerslijst  GebruikersgroepenGebruikersgroepen  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 
 

 Ontspanningsoefeningen

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Admin
Admin


Aantal berichten : 57
Registratiedatum : 13-01-10

BerichtOnderwerp: Ontspanningsoefeningen   do jun 03, 2010 11:13 am

Ontspannings oefeningen kunnen je goed leren weer opnieuw leren te ontspannen.
Door chv en angst krijgt je lichaam geen ontspanning meer
Je leert je lichaam dus niet meer te ontspannen dus moet je weer leren te doen.
Net als voor het eerst lopen moet je dit leren weer.
Dus consiquent zijn in de oefeningen doen en niet verwachten dat het na 1 dag effect heeft ook dit heeft tijd nodig.
Doe het 2 a3 maal daags en trek er even tijd voor uit.
Ik deed het meestal voor het slapen gaan en als ik opstond.
Ik heb hier onder een paar oefeningen gebundeld .
Zeker de moeite waard om te proberen.

Oefening 1:

Ga voor het slapen gaan en als je opstaat je hoofd proberen leeg te maken bewust maken van je lichaam.
Je gaat langzaam bewust al je spieren een keer aanspannen en weer loslaten je begint met je tenen even aantrekken en loslaten
Daarna je been en kuitspieren aanspannen en loslaten.
Herhaal elke spier een paar keer .
Doe dit met al je spieren in je lichaam begin van onder naar boven.
Buikspieren armspieren vingers schouders nek hoofd gekke gezichten je lippen ogen al je spieren
Vaak doe ik het dan in combinatie met de ademhalings oefening
Je wordt met deze oefening bewust van ontspanning en spanning dus op den duur leert je lichaam weer wat ontspanning is
Tevens ga je met een leeg hoofd slapen.

Oefening 2:
Buikoefening
Het is de bedoeling dat je ontspannen gaat liggen(tijdens een aanval zo goed mogelijk proberen)
Je legd je handen in een soort driehoekje om je navel je duimen raken elkaar boven je je navel en je wijsvingers onder je navel. Je gaat niet concentreren op je ademhaling maar juist op wanneer je vingers elkaar raken en weer los laten. Het zou kunnen dat je je een beetje zweverig gaat voelen in het begin maar namate je door gaat wordt je steeds meer onstapnnen zonder je je op je ademhaling te focussen.
Met dank aan Brenda

Oefening 3 :
Van mijn psychosomatische therapeut heb ik 2 oefeningen gekregen die heel simpel zijn en die je overal kan toepassen.

Veel mensen met chv/ angst/ paniek etc staan in een aanval houding. Let eens op je knieen. Hoe houd je deze? Zonder dat je er erg in hebt staan die strak en gespannen naar achteren. Hierdoor versterk je de spanning in je gehele lijf en dan met name je bovenlijf.
Buig je knieen een klein beetje (dus met licht gebogen knieen staan) en je merkt dat je ademhaling lager wordt en je bovenlijf voelt een stuk ontspannender! je voelt ook dat je nu met beide voeten stevig op de grond staat.
het lijkt alsof je raar staat maar je ziet er niks van.
Bij mij helpt het!

Oefening 4:

swingen met je armen langs je lijf van voor naar achteren en buig daarbij ligt door je knieen. Je armen gaan contra.
Zorg wel dat je ergens naar kan kijken en geniet van het gevoel.
laat je ademhaling meegaan met het swingen van je romp.

Ik heb hier veel aan! Ik hoop dat jullie er ook wat aan hebben. Mocht er iets niet duidelijk zijn hoor ik het!

Deze 2 oefeningen dank ik Anita


©️copyright december 2009

Meerdere oefeningen volgen nog
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken http://hyperventilatie1.actieforum.com
 
Ontspanningsoefeningen
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
hyperventilatie :: Oefeningen-
Ga naar: