hyperventilatie

tips over hyperventilatie burnout en hypochondrie
 
IndexIndex  KalenderKalender  FAQFAQ  ZoekenZoeken  GebruikerslijstGebruikerslijst  GebruikersgroepenGebruikersgroepen  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  
Deel | 
 

 Uitgebreide uitleg van lichamelijke symptomen nieuw

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Admin
Admin


Aantal berichten: 57
Registratiedatum: 13-01-10

BerichtOnderwerp: Uitgebreide uitleg van lichamelijke symptomen nieuw   za jun 05, 2010 10:56 am


Hieronder kan je snel en gemakkelijk doorklikken naar een uitgebreide uitleg van verschillende klachten:



Op de volgende onderwerpen kan je klikken en dan word je automatisch naar het goede stukje gelinkt


<A href="#Uitleg hartoverslagen/ snelle hartslag">Uitleg hartoverslagen/ snelle hartslag</A >
<A href="#Uitleg maag/darmklachten">Uitleg maag/darmklachten</A >
<A href="#Uitleg overbelasting lichaam">Uitleg overbelasting lichaam</A >

Meer uitleg volgt nog, nieuwe stukken zijn altijd welkom



<A name="Uitleg hartoverslagen/ snelle hartslag">Uitleg hartoverslagen/ snelle hartslag</A >

Vaak worden er vragen gesteld over hartoverslagen, snelle hartslag en een bonkend hart.
Ik zal een toelichting en wat handigheidjes geven over wat je hier aan kan doen.

Hartkloppingen en een snelle hartslag zijn vaak een gevolg van stress en hyperventilatie.
Bij een normaal functionerend persoon ligt de hartslag op 70 a 80 slagen per minuut.
Soms kan je hart zomaar gaan overslaan of versnellen.

Uitleg hartkloppingen

Een normaal iemand zonder stress let niet op zijn hartslag en is er niet op gefocust.
Mensen met hypochondrie of hv zijn gevoelig en voelen meer, dus ook de hartslag waardoor je sneller in de stress schiet.
Bij een normaal mens ligt de hartslag tussen de 70 en 80 slagen per minuut.
Bij sporters ligt de hartslag lager, in rust tussen de 30 en 40 slagen per minuut.
Over het algemeen duren de hartkloppingen niet lang, maar je schrikt er wel van.
Het kan ook zijn dat de hartkloppingen dagen duren.
Mensen met hv en hypochondrie hebben een soort schakelaartje in het hoofd, waardoor je automatisch gefocust raakt op je hartslag, zonder je het door hebt. Je voelt je hartslag(bonken, sneller, onregelmatig, steken).
Dit geeft een ontzettend beangstigend gevoel en je lichaam wapent zich er tegen door allerlei chemische stoffen door het lichaam te pompen.
Daardoor komen er meerdere klachten en kom je in een vicieuze cirkel.
De angst voor die hartkloppingen blijven in je hoofd spelen. Je raakt gefocust, je voelt en reageert meteen .
Op de duur verdwijnt het, na uren of na dagen. Je voelt je opgelucht maar je lichaam blijft alert.
Dan voel je het weer en begint het proces weer van voor af aan.


Oorzaken hartkloppingen

- Stress, emotionele dingen die gebeuren.
- Langdurige overbelasting van het lichaam, vermoeidheid.
- Bij grote inspanning, sporten enzovoort.
- Kan ook ontstaan door bloedarmoede, schildklier.
- Te kort aan magnesium.
- roken, overmatig drank gebruik.

Chv hypochondrie en hartkloppingen

Bij chv en hypochondrie zijn er logische verklaringen voor hartkloppingen en versnelde hartslag.
Met chv heb je een te lage zuurgraad in je bloed, als gevolg hier van gaan de spieren dit compenseren door de productie van melkzuur.
Met als gevolg dat spieren gaan trekken, trillen verzuurd voelen en zelfs pijn doen.
Aangezien je hart ook een spier is gaat die ook raar doen. Je krijgt hartsteken, hartkloppingen of overslagen.
Bij hypochondrie ben je te gefocust op je lichaam en het geeft veel stress, omdat je continu angstig bent. Bij stress gaat je hart sneller lopen en je adem gaat sneller, je komt in een vicieuze cirkel.
Zo ook bij een burn out ben je vermoeid, dat is dus ook weer een reden voor hartkloppingen.

Vaak krijg je bij dit het gevoel dat je hart in je keel klopt, bonzend bij je ribbenkast. Door dit wordt je kortademig, duizelig en ook een opgezette buik kan als gevolg zijn.
Met als gevolg dat je hierdoor doodop raakt en je lichaam nog vermoeider aanvoelt.


Tips om het te verminderen

- minder het gebruik van caffeine:
* koffie 1 kop a 125 ml bevat 80 mg
* thee (english tea blend)1 kop a 125 ml bevat 30 mg
* cola 1 glas a 250 ml bevat 20 mg
* rooibosthee 1 kop a 125 ml bevat 0 mg
* chocolade 1 portie a 30 gr bevat 5 tot 25 mg
- probeer meer magnesium in je lichaam te krijgen. Het kan zijn dat je hier een tekort aan hebt. Waar veel magnesium in zit zijn zaden, noten, vis, groene bladgroente, bananen, appels, volkoren producten en melk.
- Meer ontspannen wandelen en sporten.
- Haver is een goed middel om mee te ontbijten dit werkt rustgevend of muesli.
- Gebruik knoflook, dit versterkt je bloedvaten en je hart.

Bij hartoverslagen tips om te doen

- Het snel drinken van mineraal water, waarbij de borst en buik extra druk wordt opgebouwd en je moet boeren. Dit kan je hartslag weer normaliseren.
- Neus dicht knijpen en ook de mond gesloten houden en vervolgens er druk op leggen.
- Met je middel en wijsvinger de plek achter je linker onderkaak masseren, dit moet je wel liggend doen, omdat daarbij ook de bloeddruk wordt beinvloed.


Ik zeg bij twijfel de huisarts raadplegen en je goed laten onderzoeken, maar als dit gedaan is kan je er vanuit gaan dat stress hier een grote oorzaak is. Ik hoop dat hiermee veel twijfel is weggenomen.

Klik hier om terug te gaan naar sympthomenlijst


geschreven en copyright door Ronald

<a href="#top">Naar boven</a>

<A name="Uitleg maag/darmklachten">Uitleg maag/darmklachten</A >
Wij hypertjes lopen vaak met maag/darmklachten rond, opgeblazen gevoel, boeren, misselijk, continu naar wc gaan of juist moeite daarmee etc.
Daarom leek het mij erg nuttig daar het een en ander over uit te leggen, Aangezien ik erg van de plaatjes ben ga ik het uitleggen aan de hand van het volgende plaatje (doet nu vervolgens al 1 uur over een geschikt plaatje zoeken, hoezo perfectionistisch):






Als je iets eet of drinkt legt dat wat je drinkt of eet de volgende weg af: mond keel,slokdarm, maag, dunne darm, dikke darm en vervolgens gaat alles wat niet verteerd kan worden via de bekende weg het lichaam uit.

Nu ga ik verschillende symptomen uitleggen o.a aan de hand van het plaatje:

Misselijkheid:
Wij hebben zuur in ons maag zitten wat ervoor zorgt dat ons eten zeg maar beetje voorverteerd wordt zodat de verder mee kunnen. Ook zijn in de maag stoffen van onze lever, galblaas en alvleesklier (die kan je niet zien op het plaatje, die zitten achter de lever) actief die helpen bij het verteringsproces Als wij gestressed zijn of spanning ervaren dan gaat je lichaam in een verhoogde staat van alertheid. Hierdoor gaat je verteringstelsel (slokdarm/maag/darmen etc.) sneller werken ( het lichaam denkt dat er iets is waardoor direct actie moet komen werkt daardoor sneller). Daarom gaat dus ook je maagzuur iets actiever worden. Dit kan als gevolg hebben dat je werkelijk last hebt van brandend maagzuur maar ook gewone misselijkheid die dagenlang aan kan houden. Dat misselijkheidsgevoel kan helemaal omhoog gaan zodat je het helemaal in je slokdarm voelt. Je voelt dan beetje zurig/misselijk gevoel achter je borstbeen en in je keel zelfs.
Ook nog een leuk weetje is dat je maag ook uit spierweefsel bestaat (wat bestaat er eigenlijk niet uit spieren in ons lichaam Razz). Bij teveel stress/inspanning kan je dus ook sort van maagkramp voelen.

Opgeblazen gevoel/(op)boeren/winderigheid/vaak naar wc moeten:
Ik zet deze vier symptomen onder 1 kopje omdat het eigenlijk met hetzelfde probleem te maken heeft namelijk: een overschot aan lucht in je lichaam.
Als wij hyperventileren (zichtbaar of niet zichtbaar) dan krijgen we meer lucht binnen (dit weten wij allemaal wel)dan het lichaam zo 1,2,3 kan verwerken. Hierdoor krijgen wij vaak een opgeblazen gevoel in de buik. Dit is geheel logisch en volstrekt ongevaarlijk. Probeer maar eens bolle wangen te maken (dat heeft volgens mij iedereen wel eens gedaan). Dat doen we ook met lucht en dan “blaas” je je wangen op. Als je het zo bekijkt lijkt dus dus zo`n opgezette/opgeblazen buik ook heel logisch als er teveel lucht in zit.
Maar waar moet die lucht vervolgens heen? Juist ja die moet eruit. Dit gebeurt via opboeren of via de andere kant door te winden. Het lucht kwijt raken gaat meestal niet geruisloos. Het borrelt dan onwijs in je lichaam (vooral in je buik) en kan soms ook rare geluiden geven. Het geeft ook een ontzettend vol gevoel waardoor je het gevoel hebt veel minder te kunnen eten en na 2 happen vol zit.
Wederom totaal onschuldig, just the air we breathe Razz
Ten slotte kan het continu naar de wc moeten verklaard worden door de druk die het overschot aan lucht geeft dat die een beetje op je blaas drukt waardoor wij eerder geneigd zijn om naar de wc te gaan

Hartklachten in combinative met eten.

Ik hoor ook heel vaak dat mensen last hebben van hartkloppingen of pijn in hun maagstreek vlak voor of na het eten.
Voor het eten is vaak kan men verklaren doordat men al eerder problemen heeft gehad tijdens of na het eten (hartkloppingen/moeilijk slikken etc etc.) en daarom zich bewust of onbewust druk maakt van tevoren. En het is bekend wat er gebeurt als wij ons druk maken: stijging adrenaline  lichaam alerter/gejaagder hartkloppingen. Hierdoor krijg je bevestiging want je gaat dan eten en dan raakt je lichaam nog actiever (het moet namelijk eten verwerken dus is logisch) en dan krijg jij bevestiging van: zie je wel!
Dit is het psychische deel erachter. Je kan zien op het plaatje dat je maag en je hart heeeeel erg dicht bij elkaar liggen. Als je maag dus al een beetje uitgezet is door de overschot aan lucht en er komt ook nog eens eten bijkomt dan moet je maag ook nog eens aan het werk. Dat kan maagklachten geven maar doordat het zo dicht bij je hart zit lijkt het vaak alsof het uit je hartstreek komt. Een specialist in het ziekenhuis vertelde aan mij: “ Heel veel maagklachten worden in eerste instantie door patiënten aangezien als hartklachten”.
Nog een verklaring voor klachten tijdens/na het eten kan zijn dat je veel praat tijdens het eten en/of heel snel eet waardoor je ook meer lucht binnen krijgt dan je lichaam in1 keer kan verwerken. Dit geeft na het eten dus opgeblazen gevoel/opboeren/ hartkloppingen etc.
En nog een toevoeging op dit stukje geschreven door Patries:
Wat wij vaak doen is het middenrif vast zetten(spanning, emoties), waardoor we hoog gaan ademen en het middenrif niet afgevlakt wordt. Het middenrif moet je zien als een paraplu die licht heen en weer pompt. Dit zorgt er ook voor dat het hart en bloedsomloop wordt geholpen om het bloed door te laten stromen door het lichaam. Ook wordt wel eens vergeten dat de bewegende maag (door een gezond bewegend middenrif) de spijsvertering bevordert en de lymfesysteem ondersteunt. Je kan je dus voorstellen wat er gebeurt als alles vast gezet wordt. Het hart krijgt het zwaarder, zeker als er eten in gaat, er gaat dan meer bloed richting de maag, maar die staat bij ons vaak vast, dus. Hartkloppingen. De maag werkt niet meer mee, dus maagzuur en te veel gassen.

Nog een afsluitende algemene opmerking: jullie kunnen zien op het plaatje dat alle organen heel dicht tegen elkaar of op elkaar zitten. Hierdoor kunnen klachten snel “uitstralen” naar andere organen (dus je kan het daar ook voelen maar het komt niet daar vandaan). En zoals mijn huisarts zei:”Je verteringsstelsel is een meterslange “buis” in combi met organen dus de een kan de ander snel last geven.

Om een lang verhaal kort te maken: Een overschot aan lucht en/of stress kan heel erg ons spijsverteringskanaal van slag maken en ons allemaal nare klachten bezorgen. Belangrijk zoals met alle klachten is om onszelf keer op keer te zeggen dat dit weliswaar hele vervelende en voor ons gevoel bedreigende klachten zijn maar dat zijn ze dus totaal niet.

En: uiteraard ben ik geen doker. bij erg veel last altijd even laten checken maar als het goed gechecked is kan je er gerust op zijn dat het niks ergs is en dan hebben de klachten mogelijk met wat ik hierboven geschreven heb te maken.

En ik kan natuurlijk geen stukken schrijven zonder mijn alter vandaar hier nog even aanvulling van marijtje op dit stuk:

Alarm, Alarm een Prikkelbare darm!?

Hedwig geeft in het stuk hierboven een duidelijke verklaring voor het verband tussen hyperventilatie en spijsverteringsklachten. Onze zorgen zijn, zoals Hedwig van de wijze doktoren heeft geleerd, gelukkig in de meeste gevallen ten onrechte.
Een vrij veel voorkomend en hieraan gerelateerde aandoening is het prikkelbare darm syndroom (PDS), oftewel een spastische darm. Zo’n 10 tot 20% van de Nederlandse bevolking krijgt hier in meer of minder mate last van en stress en spanning lijken één van de belangrijkste oorzaken te zijn voor deze verstoring in je darmen. Bij spanning kan de werking van de darm verstoord worden, waardoor pijnprikkels en vervelende samentrekkingen kunnen ontstaan. Deze krampachtige darm kan klachten veroorzaken zoals:
-pijn of kramp in de buik, met uitstraling naar rug of zij
-een opgeblazen gevoel
-winderigheid
-diaree (als je darmen te snel werken) en/of verstopping (als je darmen te langzaam werken en veel vocht wordt onttrokken)
- rare ontlasting

Vaak kan goede ontlasting of het laten van winden (sorry voor dit smakelijke onderwerp) de pijn verlichten en het opgeblazen gevoel verminderen.

Waar een prikkelbare darm kan ontstaan door spanning en stress, roepen de symptomen die jij ervaart in je buik ook weer spanning en zorgen op, wat de klachten vervolgens weer kan verergeren (de welbekende cirkel).
Wees niet bang dat je de rest van je leven last zult hebben van deze aandoening: een vermindering van stress en het aanpassen van je voedingspatroon (meer vezels bij harde ontlasting, en juist vezelarm bij dunnen ontlasting) heeft vaak een positief effect en zal de klachten doen verminderen of zelfs geheel laten verdwijnen.

Wat zullen we ons als herboren voelen als we de cirkel van angst en spanning weten te doorbreken!!

Bronnen: Gezondheidsplein, consumed, 2010.


geschreven en copyright door Hedwig, Marije en Patricia

<a href="#top">Naar boven</a>

<A name="Uitleg overbelasting lichaam">Uitleg overbelasting lichaam</A >
Zie je lichaam als een wipwap je hebt lichaamlijke stress en emotionele stress
Je moet zorgen dt je lichaam in balans komt zoals hier onder


Hier onder is de wip uit balans je hebt te veel lichaamlijk gedaan
Je bent te actief geweest dus je bent lichaamlijk overbelast
Dan moet je je rust nemen even slapen rustig zitten puzzelen of andere dingen die ontspannend zijn zo langze niet actief zijn


Zo kan de wip ook de andere kant zijn dat je emotioneel overbalast bent
Je hebt de laatste tijd veel stress gehad veel te verwerken dus je wip slaat de andere kant op
dus hier moet dan wat aan doen zorgen dat je het verwerkt wandelen psycholoog enzovoort

Je hebt dus passief ontspannen (puzzelen verven lezen film kijken slapen lekker genieten enzovoort)
en Aktief ontspannen (wandelen sporten fietsen enzovoort)
Zo is het elke dag dat je de wip in balans moet houden
Dit is moeilijk maar goed naar je lichaam luisteren


geschreven en copyright door Ronald

<a href="#top">Naar boven</a>[i]
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken http://hyperventilatie1.actieforum.com
 

Uitgebreide uitleg van lichamelijke symptomen nieuw

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
hyperventilatie :: -